سلامت روان در دانش آموزان

 

1ـ مشکلات ادراکی
2ـ مشکلات حرکتی
3ـ مشکلات در توجه
4ـ مشکلات در جهت‌یابی
5ـ مشکلات گویایی
6ـ مشکلات در حافظه
7ـ نارسایی در تفکر ادراکی
8ـ فقدان انگیزه برای یادگیری
9ـ ناسازگاری اجتماعی
10ـ تکانشی بودن و عدم انعطاف‌پذیری
هر یک از این مشکلات به تنهایی کافی است تا در سازگاری کودک با محیط و یادگیری او در مدرسه اختلال ایجاد کند. در صورتی که در بیشتر موارد، مجموعه‌ای از این عوامل و مشکلات در رفتار کودک مشاهده می‌شود.
چند ویژگی رفتاری عام و مشترک را که همة کودکان ناتوان در امر یادگیری از خود نشان می‌دهند، به شرح زیر مشاهده می‌شود:
1ـ ناکامی‌های پی در پی در یک یا چند موضوع درسی
2ـ فقر انگیزش
3ـ فراوانی ناراحتی‌های جسمانی و یا بیماری‌های روان ـ تنی
4ـ مشکلات خانوادگی
با توجه به آنچه که تاکنون بدان اشاره شد، شناسایی دانش‌آموزان ناتوان در یادگیری می‌تواند اولین قدم در کمک به آنان باشد. آموزگار می‌تواند در مدت یک ماه پس از شروع سال تحصیلی، اسامی آن عده از دانش‌آموزانی را که دارای ویژگی‌های زیر هستند، یادداشت کند. البته می‌توان در طول این مدت، نوع مشکل، میزان و شدت آن و رفتارهایی که در برخورد با چنین دانش‌آموزان مشاهده می‌شود یادداشت و طبقه‌بندی کرد:
1ـ هیچ‌وقت تکالیف کلاسی را به موقع تمام نمی‌کند.
2ـ تکالیفی را که انجام می‌دهند در مقایسه با سطح متوسط کلاس بسیار ضعیف است.
3ـ خطاهای رفتاری برحسب عادت، بخصوص صحبت کردن در کلاس، از جای خود بلند شدن و اذیت کردن دیگران.
4ـ سابقه غیبت و تأخیر ورود به مدرسه و کلاس.
5 ـ ناتوانی در گفتن اسامی چند وسیله، مثل قیچی، خط‌کش و ضعف در بیان چگونگی کاربرد بعضی از اشیاء.
6ـ اضطراب کاملاً محسوس در رفتار که بعضاً به صورت گوشه‌گیری، در انزوا به سر بردن، نیاز به توالت رفتن و یا جیغ زدن و گریه کردن بروز می‌کند.
برنامه‌هایی که در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور جهت ارزیابی و سنجش بینایی، شنوایی و هوش کودکان سنین پیش‌دبستانی طراحی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود، گام بسیار مهمی برای پیشگیری از بسیاری اختلالات یادگیری و رفتاری و افت‌های تحصیلی خواهد بود. زیرا تجارب بدست آمده بیانگر این حقیقت است که در سال‌های گذشته همواره درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دبستانی بدون آنکه عقب‌ماندگی ذهنی داشته و یا به نوعی دچار اختلال در یادگیری به معنای دقیق آن بوده باشند، صرفاً به دلیل نارسایی شنوایی و یا بینایی پنهان و غیرمشهود، با ناکامی تحصیلی مواجه شده‌اند و یا بعضاً با عقب‌ماندگی ذهنی قابل ملاحظه وارد مدرسه شده و بتدریج ناتوانی ایشان در یادگیری و عقب‌ماندگی تحصیلی آشکار و آشکارتر گشته است.
ارزیابی جامع بینایی، شنوایی و شناختی کودکان قبل از ورود به مدرسه بیش از هر چیز در کارآمدی نظام آموزش و پرورش کشور مؤثر است و زمینة سلامت عمومی و بهداشت روانی عموم دانش‌آموزان را فراهم می‌سازد.

 

  منبع : http://www.rasekhoon.net/Article/Show-34211.aspx